Европейски експерти и наши институции обсъдиха в Дупница бъдещето на екологичен коридор Рила-Верила-Краище
Международна работна среща по проект “SaveGREEN – Защита на функционалността на трансгранични важни екологични коридори в Дунавския басейн“ се проведе от 11 до 12 май в хотел „Рила“. Събитието беше организирано от Българска фондация Биоразнообразие и Черноморска мрежа на неправителствените организации в сътрудничество с Югозападно държавно предприятие (ЮЗДП) и Изпълнителна агенция по горите.
В срещата се включиха 25 участници от партньорите по проекта от Австрия, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България. Както и от заинтересовани институции и организации като ЮЗДП, МОСВ, АПИ и Община Дупница. На срещата бе обменен опит и бяха обсъдени мерки и решения за подобряване на екологичната свързаност в пилотната територия Рила – Верила – Краище.
Екокоридор Рила – Верила – Краище е една от осемте пилотни територии в Централна и Източна Европа, върху които са концентрирани дейностите по проект SaveGreen.
На срещата бяха представени и дискутирани природните дадености на района, проблемни участъци за екологичната свързаност, целите и приоритетите на Натура 2000 и осигуряване на свързаност на местообитанията в България. Тема бе и управление на горите в региона и резултатите от проведения мониторинг на съоръженията по автомагистрала „Струма“.
По време на организираните полеви посещения на ЛОТ 1 (Долна Диканя – Дупница) и ЛОТ 3 (Кресненски пролом) на АМ „Струма“ участниците установиха някои недостатъци на съоръженията за преминаване на животните. Бяха дискутирани възможни решения за подобренията им.
Сред предложените мерки бяха:
-подобряване на звуковата изолация на съоръжения като неспециализирания виадукт.
-допълнително залесяване с подходяща растителност на надлеза за диви животни за предотвратяване на прекалената откритост на съоръжението.
-подобряване на качеството и височината на огражденията от мрежи от двете страни на магистралата, за да не могат да бъдат преодолявани от средните и едрите хищници и др.
„След провеждането на полеви мониринг и наблюдения екипът предлага Междусекторен оперативен план за най-належащите действия за осигуряване миграцията на дивите животни и екологичната свързаност в този екологичен коридор“, сподели Петко Цветков, координатор по проекта за Българска фондация Биоразнообразие.
Участниците в срещата оцениха изключително високо организацията и най-вече възможността да посетят на място проблемни участъци.
„За нас беше много добър опит да видим съоръженията и природата в района.
Открихме много общи предизвикателства. Например спешната необходимост от бързо построяване на пътищата, което е характерно и за вашата, и за нашата страна. Нашата цел и общите ни усилия- на експерти и институции, трябва да бъдат насочени към това тази пътна инфраструктура да бъде построена на правилното място и с правилния подход. Той може да запази богатото биоразнообразие в страните ни“, каза Радо Мот от Асоциация ЗАРАНД, Румъния.
„България има уникалния шанс да има предвид още при проектирането и строителството на своите магистрали изграждането на екологични коридори и съоръжения за преминаване на животните.
Това би й спестило сериозни проблеми, по-нататъшни усилия и средства за подобряването им.
За разлика от западните европейски страни, като Австрия и др., които са изградили магистралите си още през миналия век, без да вземат предвид екологичните изисквания. Сега им се налага да ги преизграждат и подобряват. А това е много по-трудно и скъпо.“ – допълни и ръководителят на проекта Хилдегард Майерс от WWF Централна и Източна Европа, Австрия.
Подкрепа обещаха и от присъстващите институции, асоциирани партньори по проекта. Международната работна среща е първата от поредицата срещи. Проект SaveGREEN е финансиран от Транснационална програма „Дунав“ 2014 – 2020, който засяга критичната тема за опазването на екологичните коридори в Карпатите и други планински вериги на Дунавския регион.
SaveGREEN насърчава междусекторното и транснационалното сътрудничество, както и изграждането на цялостно ноу-хау за разработване на конкретни решения, насочени към подобряване, възстановяване и запазване на функционалността на ключовите екологични коридори в долините на Карпатите, Алпите и планините в България.