Нашият уебсайт използва бисквитки, за да подобри и персонализира вашето изживяване и да показва реклами (ако има такива). Нашият уебсайт може също да включва бисквитки от трети страни като Google Adsense, Google Analytics, Youtube и Facebook . С използването на уебсайта вие се съгласявате с използването на бисквитки. Актуализирахме нашата Политика за поверителност. 

Кой крив, кой прав: Учители, директор и родители влязоха в сблъсък пред Дупнишката гимназия

Кой крив, кой прав: Учители, директор и родители влязоха в сблъсък  пред Дупнишката гимназия.

Първата гимназия в Югозападна България е видяла какво ли не в 142-годишната си история. Оцеляла е в политически трусове, национални катастрофи, образователни реформи, начевани от стотици министри и началници, дори е останала гордо изправена след бомбардировка.

Днес обаче ПГ „Христо Ботев“ осъмна с един от най-тежките казуси в последно време. Драматично търсене на истината какво се случва зад вратите на учителската стая и директорския кабинет, довело до „невъзможна атмосфера“ и „нечовешко отношение“.

Междуличностен конфликт и скандал –

думите използвани от всички „лагери“ за определяне на ситуацията, довела до „взимането на учениците за заложници“. Проблемът има своето хронологично развитие, довело до сегашната ескалация и търсене на обществената оценка за това къде е вината. Или по-точно в кой е вината.

Според единия лагер – проблемът е назрял след встъпването в длъжност на настоящия директор Мария Гиздова и наложения от нея „авторитарен“ тон на управление и „жажда за власт“.

Според другия лагер – проблемът е дългогодишен и се дължи единствено на поведението на преподавателя по БЕЛ Мая Бучова – „не професионалните й качества, а отношението й към колектива и циничния език“.

Главните герои – учителката по БЕЛ Мая Бучова и учителката по биология Милена Челенкова.

Те заплашват да напуснат заради психически тормоз и непоносима обстановка в училището.

От три седмици и двете преподавателки са в болничен. Те твърдят, че са подложени на психически тормоз от страна на директорa Мария Гиздова.

Напрежението получи своята обществена сцена, след като родители разбират, че Челенкова най-вероятно няма да се върне в гимназията.

Силно разтревожени от това, че децата им ще изгубят отличен и обичан преподавател, обединява родителите на учениците, чиято класна е Челенкова. Те започват да търсят истината, да пишат жалби и да молят Челенкова да не напуска.

Тази сутрин, редом с отиващите за първи час гимназисти пред училището се събраха и родители.

„Не може такова отношение!“. „Децата ни са заложници в конфикт, който явно ръководството не може да реши. „И децата, и ние искаме просто да учат в спокойна атмосфера и да имат понататъчно развитие“, „Нечовешко е така да се унижават обичани от децата преподаватели“. „Когато отидохме да входираме жалбата в Регионалното управление на образованието, от кабинета на началника Мая Стойчева се чуваха кръшни смехове. Тя се показа и ни каза да изчакаме. Останахме в коридора и след няколко минути видяхме, че излиза директорката Гиздова. Какво ли да очакваме, като са си в такива близки отношения“.

Това бяха само част от коментарите на родителите, които говореха един през друг от вълнение и негодувание. Негодувание най-вече от това, че покрай „драмата“ децата изостават с материала:

„Вместо да учат все по-усърдно, децата започват да изостават.

Представяте ли си, че в момента по биология им преподава аптекар, помощник-фармацевт,

който дори няма биологическо образование, освен че няма педагогическо образование и опит“.

„Ръководството принуждава индиректно качествените учители да напуснат, а Регионалното управление на образованието нехае. Знаем, че учителите пускат жалби едни срещу други. Ние не знаем какъв е проблемът, но в крайна сметка виновно е ръководството, което не може да се справи. А децата са заложници в ситуацията. След напускането на Екатерина Петрова на децата по математика преподава учителка, която е преподавала от 5-и до 7-и клас. Моите уважения към нея и към това, че се е съгласила да замества, но дали тя ще се справи да преподава на гимназисти, да ги подготви за матурите и за университета?“, каза майка на ученик от биологическата паралелка.

„Защитаваме г-жа Челенкова. Молим я да не напуска!

Но тя каза, че не може да продължава да работи в тази среда. С тези удари под кръста и залагането на капани, тя не може да преподава качествено. Ние я молим да не напуска, защото ще замине и тази паралелка.

Вече децата започнаха да изостават по математика, защото не им се обяснява на нужното ниво. Това сега ще се случи и с биологията ли? Децата ни са избрали биологическата паралекла, защото г-жа Челенкова се е доказала като отличен преподавател. Децата ни искат да продължат образованието си в специалности като медицина и стоматология.

Най-голямото безобразие беше, че когато отидохме да пуснем жалбите получихме ужасно отношение.

Беше ни казано: преместете си децата в Автото, там има свободна паралелка, няма къде другаде да ги преместите.

Това ли е отношението, което децата ни заслужават? Интелигентни и ученолюбиви деца да бъдат поставяни в тази ситуация не е редно.

И ние, родителите, и децата ни са избрали гимназията, защото тя продължава да е най-доброто училище в Дупница.

А сега ни поставят в ъгъла – няма къде да ги преместите, освен в Автото.

Мая Бучова: Дали ще продължа да преподавам не зная.

„От март 2022 г. търпя директен психически тормоз от страна на директора и от заместник-директора Яна Анастасова. Единствената причина за него е това, че съм директен човек. Колкото и да е мотивиран човек и да си обича професията – 17 г. съм в гимназията,

отивайки на работа имам усещането, че влизам във феодално владение, което е лична собственост на Гизодва и Анастасова. А те ползват средновековни прийоми, разгърнали се в цялата си гама на разнообразие. Като се започне със залагането на всевъзможни капани, че да не можеш да работиш спокойно, целенасочено и свободно. Дебело подчератвам свободно. Защото се предполага, че тази институция е едно европейско и цивилизовано училище, където преподавателят да даде не само това, което длъжностната характеристика изисква, но и онова което по призвание носи.

Колкото учителят е готов да даде, толкова трябва да създадем среда ученикът да е готов да поеме. Нашите деца са интелигентни. Приказки от типа колко са зле поколенията с всяко следващо просто не са верни. Това е измиване на ръцете от страна на немотивирани учители. Да, аз не се славя с голяма колегиалност към хора, които го нямат това призвание или предпочитат да им е лесно“, каза преподавателката по БЕЛ.

В 17-те години, в които Бучова е учител в гимназията, са се сменили трима директори.

„Най-напред беше госпожа Механджийска. Един човек, който ще има моето уважение и моята обич завинаги. След това беше госпожа Ризова, която беше умерен човек и не позволяваше да се стига до никакви сериозни излизания от пътя. За пръв път има проблем и положението е непоносимо. Тук действа саморазправата, казва се: моята дума е закон, ако не се съобразяваш с нея, летиш по нанадолнището.

От март миналата година съм подложена на какво ли не, след като подадох сигнал за нередности в училището. Бях наказана, след това последваха жалби от директора срещу мен за какво ли не, дори в полицията. Имаше жалба от зам.-директора до директора, от колежката Лидия Илиева до директора. Може би съм скрит рецидивист? Всичко това се направи, за да бъда притисната. Всеки ден с идването на работа получавах искане за писане на обяснения. Написала съм 98 страници общо обяснения.

След това дойдоха финансовите санкции, а директорката ми обжалваше всички болнични. Това е нейно право, но не е нейно право да не ми изплаща трите дни. Наложи се да се обърна към Инспекцията по труда, те се намесиха бързо и в моя полза. Инспекцията направи и два акта на директорката в рамките на 38 дни за нарушения на Кодекса на труда, защото тя беше решила, че може да си прави каквото иска.

Всичко това, което се случва е под един общ знаменател – системна злоупотреба с власт.

Целенасочена, осъзната и грозна злоупотреба с власт.

Най-отвратително е, че страдат децата, които ме обичат. А ние се намираме в една очевидна диспропорция – колкото ръководството ме демонизира, толкова децата ме обичат. А учениците ми имат изключително високи резултати и то не еднократно.

Целта на директорката е да си тръгна, защото преча. А преча, защото съм човекът, който има смелостта да се изправи и да казва истините. Явно важното е на ръководството да му бъде спокойно. Непоносимо е да се работи в тази атмосфера. А другото тревожно е тоталното бездействие на институциите.

Към 40 страници съм написала жалба с всевъзможни доказателства.

Изпратена е до РУО-Кюстендил, персонално до лицето Мая Стойчева. Отговаря ми се охотно от една възпитана и усмихната жена, която внушава надежда, но нищо от казаното не се случва.

Последното посещение в РУО беше в началото на декември. Тогава Стойчева охотно се съгласи, че атмосферата в училището е проблемна и трябва да дойде нов директор, как тя е намерила външен човек, който много радее за училището. Но стигаме дотук да разбера, че тя е казала, че конфликтът в нашето училище в междуличностен. Какво значи това? Да не сме някакви лелки, които гледат домати и се избиват с мотики? Най-болното е, че 600 деца са заложници на слуващото се. Те виждат и чуват и са подтиснати.

В дългогодишната ми кариера не е имало такова нещо. Имало е сблъсъци, но са приключвали решени по човешки и законен начин“, каза още Бучова.

Милена Челенкова: Знаменателят злоупотреба с власт е опорната точка на случващото се.

„Не съм конфиктна личност. Смело мога да кажа, че учениците обичат и мен, и колежката Бучова.
При мен нещата започнаха с това, че не подкрепям този начин на управление на гимназията. Всъщност това не е управление, а е някаква форма на деспотизъм. Несъгласните търпят последици. При мен шокът дойде, когато разбрах за договорка между директорката Мария Гиздова и колежката по математика Екатерина Петрова. Тя бе заявила желание да напусне и да отиде в друго училище, където се овакантило място.

Имало е договорка Петрова да скалъпи жалба срещу мен, на база на която Гиздова да намери основание да ме накаже.

Договорката е била, че в замяна на жалбата Петрова ще получи подпис да напусне, за да заеме навреме овакантеното място. Казвам навреме, защото при нас срокът за предизвестие е 2 месеца и ако тя е трябвало да изчака, намаше да може да заеме овакантеното място. В един момент е станало така че Гиздова е отказала да подпише и това е вбесило съпруга на Петрова, който сподели вичко това с мен. Бях крайно шокирана, което се отрази на здравословното ми състояние. Бях в болничен, когато г-жа Гиздова на съвет е запознала целия колектив със случая, като го представила, че Петрова напуска, защото е шокирана от започнал от мен скандал. В същото време на родителска среща е било подметнато същото. А тези твърдения не отговарят на истината.

След като институциите не се намесват, за мен е важно обществото да знае истината, защото училището е обществена институция и ние имаме дълг пред деца и родители“, каза Челенкова.

Тя посочи, че е преподавател в гимназията от 20 г. и до момента не е имала конфликти или проблеми с колеги, деца и родители.

Преподавателката благодари за подкрепата на събралите се пред гимназията родители –„независимо как ще приключи всичко, благодаря“.

Мария Гиздова: От 52-ма души 48 са зад мен. Обвиненията на двете учителки не отговарят на истината.

„Обвиненията за тормоз, проверки и тенденциозност не отговарят на истината. Какъвто и контрол да е осъществен, всичко е в рамките на контролната дейност на директора. Както е било за всички, така е било и за тях. Те не правят изключение от правилата и не може да има специално отношение.

Факт е, че научих за намерението да напуснат от медиите. До този момент това не е заявено в училището и пред мен. Двете заявяват такава позиция единствено пред медиите.

Двете учителки са в отпуск по болест. Опитите да им бъде намерен заместник в повечето случаи са саботирани от тях двете, като не оказват съдействие на колегите, които са се съгласили да ги заместват. Категорично колегите от училището са ми заявили, че отказват да заместват г-жа Бучова.

Съжалявам, че учениците бяха въвлечени в подобен конфликт. Недопустимо е. Винаги съм била отворена за разговори. Много родители и ученици идват да разговаряме. Шокирана съм от случващото се“, каза и директорът Мария Гиздова и посочи още:

„Никой не оспорва професионалните качества на двете колежки и никой не им пречи да се върнат на работа.

Стига да спрат да представят болнични листове“.

Излизането на Гиздова от училището, за да се срещне с родителите, се превърна в 24-майски парад – зад гърба й плътно застанаха почти всички преподаватели от гимназията.

„Ние нямаме проблеми с ръководството. Работим спокойно с децата. Който си има проблеми, да ходи да си ги решава проблемите където му е мястото – в съда, а не тук да създават суматохи и безобразия.  

Пречи ни се на работата. Защо децата са отвън и защо децата се замесват в ситуацията“, не криеха раздразнението си те.

„Това в момента е недопустимо. Недопустимо е децата, вместо да са с клас, да стоят отвън и да гледат шоу. Тази ситуация в момента нарушава нашите трудови права“, беше друга реплика от лагера на учителите зад гърба на директора.

„Тук сме, за да защитим ръководството и институцията. Да, тук има жертви, но тези две учителки не са жертвите.

Жертвите са колегите от тази страна“, каза и дългогодишният преподавател Лидия Симеонова.

Учителите обясниха, че Бучова използва често недопустим език, а поведението й често било агресивно, влизала в час на колеги, отправяйки им обидни подмятания.

„Аз съм преподавателят, който отказва да замества Бучова. Двата пъти, в които влизах, часовете ми бяха провалени, за да бъде показано, че аз съм некадърна, а тя е велика. Затова никой не иска да я замества“, каза още Симеонова и добави, че лично тя е наричана с обидни думи от Бучова не един и два пъти.

„Никой не оспорва професионализма на двете, говорим за морал и граници на поведение. Децата и родителите не са наясно за това, което се случва. Държанието на Бучова пред колектива и децата е недопустимо.За съжаление децата са въвлечени във всичко това и учебният процес е нарушен, но не от нас и директорката“, каза и Надя Джоргова, учител по философия.

А децата, за които всички са разтревожени, обобщиха ситуацията най-мъдро:

„Много харесваме госпожите по биология и БЕЛ – Челенкова и Бучова, изискват и са строги, при тях няма как да не учиш. И другите учители харесваме, някои са отгоре-отгоре, но харесваме всички. Явно не могат да си се разберат, защото не могат да си наложат характерите.

Освен да им викнем Нана от „Съдебен спор“ и да организираме трибунал в задния двор?!“.

Родителите са входирали декларация до президента Радев, образователния министър и началника на РУО-Кюстендил:

By konstantin

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.