Нашият уебсайт използва бисквитки, за да подобри и персонализира вашето изживяване и да показва реклами (ако има такива). Нашият уебсайт може също да включва бисквитки от трети страни като Google Adsense, Google Analytics, Youtube и Facebook . С използването на уебсайта вие се съгласявате с използването на бисквитки. Актуализирахме нашата Политика за поверителност. 

Европейски експерти и наши институции обсъдиха в Дупница бъдещето на екологичен коридор Рила-Верила-Краище

Европейски експерти и наши институции обсъдиха в Дупница бъдещето на екологичен коридор Рила-Верила-Краище

Международна работна среща по проект “SaveGREEN – Защита на функционалността на трансгранични важни екологични коридори в Дунавския басейн“ се проведе от 11 до 12 май в хотел „Рила“. Събитието беше организирано от Българска фондация Биоразнообразие и Черноморска мрежа на неправителствените организации в сътрудничество с Югозападно държавно предприятие (ЮЗДП) и Изпълнителна агенция по горите.

В срещата се включиха 25 участници от партньорите по проекта от Австрия, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България. Както и от заинтересовани институции и организации като ЮЗДП, МОСВ, АПИ и Община Дупница.  На срещата бе обменен опит и бяха обсъдени мерки и решения за подобряване на екологичната свързаност в пилотната територия Рила – Верила – Краище.

Екокоридор Рила – Верила – Краище е една от осемте пилотни територии в Централна и Източна Европа, върху които са концентрирани дейностите по проект SaveGreen. 

На срещата бяха представени и дискутирани природните дадености на района, проблемни участъци за екологичната свързаност, целите и приоритетите на Натура 2000 и осигуряване на свързаност на местообитанията в България. Тема бе и управление на горите в региона и резултатите от проведения мониторинг на съоръженията по автомагистрала „Струма“.

По време на организираните полеви посещения на ЛОТ 1 (Долна Диканя – Дупница) и ЛОТ 3 (Кресненски пролом) на АМ „Струма“ участниците установиха някои недостатъци на съоръженията за преминаване на животните. Бяха дискутирани възможни решения за подобренията им.

Сред предложените мерки бяха:

-подобряване на звуковата изолация на съоръжения като неспециализирания виадукт.

-допълнително залесяване с подходяща растителност на надлеза за диви животни за предотвратяване на прекалената откритост на съоръжението.

-подобряване на качеството и височината на огражденията от мрежи от двете страни на магистралата, за да не могат да бъдат преодолявани от средните и едрите хищници и др.

„След провеждането на полеви мониринг и наблюдения екипът предлага Междусекторен оперативен план за най-належащите действия за осигуряване миграцията на дивите животни и екологичната свързаност в този екологичен коридор“, сподели Петко Цветков, координатор по проекта за Българска фондация Биоразнообразие.

Участниците в срещата оцениха изключително високо организацията и най-вече възможността да посетят на място проблемни участъци.

„За нас беше много добър опит да видим съоръженията и природата в района.

Открихме много общи предизвикателства. Например спешната необходимост от бързо построяване на пътищата, което е характерно и за вашата, и за нашата страна. Нашата цел и общите ни усилия- на експерти и институции, трябва да бъдат насочени към това тази пътна инфраструктура да бъде построена на правилното място и с правилния подход. Той може да запази богатото биоразнообразие в страните ни“, каза Радо Мот от Асоциация ЗАРАНД, Румъния.

„България има уникалния шанс да има предвид още при проектирането и строителството на своите магистрали изграждането на екологични коридори и съоръжения за преминаване на животните.

Това би й спестило сериозни проблеми, по-нататъшни усилия и средства за подобряването им.

За разлика от западните европейски страни, като Австрия и др., които са изградили магистралите си още през миналия век, без да вземат предвид екологичните изисквания. Сега им се налага да ги преизграждат и подобряват. А това е много по-трудно и скъпо.“ – допълни и ръководителят на проекта Хилдегард Майерс от WWF Централна и Източна Европа, Австрия.

Подкрепа обещаха и от присъстващите институции, асоциирани партньори по проекта. Международната работна среща е първата от поредицата срещи. Проект SaveGREEN е финансиран от Транснационална програма „Дунав“ 2014 – 2020, който засяга критичната тема за опазването на екологичните коридори в Карпатите и други планински вериги на Дунавския регион.

SaveGREEN насърчава междусекторното и транснационалното сътрудничество, както и изграждането на цялостно ноу-хау за разработване на конкретни решения, насочени към подобряване, възстановяване и запазване на функционалността на ключовите екологични коридори в долините на Карпатите, Алпите и планините в България.

By Десислава Панайотова

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.