ОУ „Неофит Рилски“ се опълчи на „Ученическо хранене“, иска си столовата и честност при избора на доставчик.
Директорът на училището в най-големия жилищен квартал на Дупница – жк „Бистрица“, изнесе тревожни факти за процедурата, по която общинското дружество е спечелило конкурса за наем на столовата и изхранване на децата. Но не дори „закононарушението“ допуснато в процедурата е най-тревожно в зародилата се сага. А това – ощетен е интересът на децата и родителите. Това обясни на пресконференция днес директорът на ОУ „Неофит Рилски“ Бистра Стойкова.
„Искаме да имаме думата в решението за това кой ще храни учениците и кой ще стопанисва столовата. Искаме честен конкурс, при който интересът на децата и родителите да е на първо място. А техният интерес е качествена и разнообразна храна и добра поддръжка на столовата. Ако това са водещите критерии на конкурса и той бъде проведен честно – хубаво, ако се спечели от „Ученическо хранене“.
Но не сме съгласни със сегашната ситуация и ще се борим.
Това няма да ни е първата борба с Община Дупница. Първите две спечелихме, защото истината беше на наша страна. Сега истината отново е на наша страна“, каза Стойкова.
Първата борба, уточни тя, е за това делегираният бюджет да бъде превеждан на училището, а то да разтрогне договора с друго общинско дружество – „Счетоводната къща“. Втората борба, по думите на Стойкова, беше за това училището да не се превърне в сегрегирано.
„Ние работим с „Ученическо хранене“ от самото му създаване. Винаги сме имали сигнали, ние самите също сме сигнализирали за нередности. Темата с качеството на храната присъства винаги на родителските срещи. Надявахме се, че след смяната на управителя нещата да тръгнат по-добре, но се получи обратното.
Дружеството, като наемател на столовата, има задължение да се грижи за поддръжката, но това не се случва. Само преди 9 г. по мое настояване те закупиха боя, а ние, учителите, боядисахме и украсихме столовата. Обектът е с нефункциониращи тоалетни, за което сигнализираме всяка година. В обекта нямаше топла вода, дори по време на пандемичната обстановка. Тогава връзваха сапунчета, а не предоставяха течен сапун.
Отговорът на всички наши сигнали е, че дружеството няма средства.
Защо дружеството да е финансово нестабилно и да има задължения, след като оборудването е предоставено от Общината, а смешния наем от 50 лв. за всички училища дори не го плащат? Как може частни дружества по други общини да печелят от тази дейност и да предоставят храна и условия на ниво?“, каза Стойкова.
Заради нарастващото недоволството от страна на родителите и децата директорката провела онлайн анкета.
Резултатът е категоричен – храната не се харесва.
„Храната е студена, влагат се недостатъчно продукти, качеството не отговаря на цената, а менюто е еднообразно. Почти всички родители и деца бяха единодушни. Заради това на 8 август 2022 г. изпратих писмо до кмета с което го уведомих, че доставчикът ще бъде сменен поради недоволство от страна на родителите и нестопанисване на столовата. Та това са двете основни изисквания – столовата да се поддържа, а децата да се хранят добре.
Не последва никакъв отговор в седемдневния законоустановен срок. На десетия ден потърсих кмета, но той отсъстваше. Свързах се с Ценка Стоянова и с председателя на Общински съвет Костадин Костадинов, търсих съдействие от Крум Милев. Беше ми казано, че няма проблеми. Управителят на дружеството Христо Пигов ми се обади и ми каза, че след като не ги искаме, няма проблеми.
През септември, когато бях в болница, продължих да се интересувам какво се случва. Бях убеждавана от Общината, че договор с нас е прекратен. На 13 септември в разговор между зам.-директорът ни и касиерката на дружество, касиерката казва, че няма да работят с нас.
На 14 септември столовата и оборудването е предадено с протокол, подписан от страните на училището, дружеството и Общината.
След излизането ми от болница направихме среща при Костадинов. На нея бяха и директорите на ОУ „Христаки Павлович“ и училището в Яхиново. Беше ни обяснено, че трябва да се направи конкурс за възлагане на дейността. Това при положение, че преди три години на директора на ОУ „Евлоги Георгиев“ е дадено разрешение да сключи временен договор с фирма за закуски.
На заседание на Общински съвет през октомври м.г. кметът и Костадинов изразиха мнение, че в комисията за провеждане на конкурса трябва да участват директорите и родители. Все пак директорите носим отговорност за цялостната дейност в училище. След обявеното от двамата аз бях спокойна, че ще обсъдим по какви критерии ще се оценяват кандидатите. Във всички останали общини в комисията за избор на изпълнител присъстват директорите.
Но в действителност ние, директорите, не бяхме допуснати до комисията.
В комисията са включени само по един родител. Но родителите не са участвали в заседание за обсъждане на условията. Така се получава ситуацията да се прави договор, обвързващ училището, родителите и децата, без обаче да е защитен интересът на децата, които са потребители.
Водещ критерий трябваше да е качеството на храната, а него въобще го няма“,
обясни Стойкова.
Конкурсът за избор на доставчик за ОУ „Неофит Рилски“ е обявен за 13-и декември. Условие за удължаването на срока е едно – липса на кандидат/и.
„Кандидат обаче имаше – фирмата на Ени Лефтеров. Тя е сертифицирана и има всички необходими документи за тази дейност. Срокът за подаване на документи от кандидати бе 9-и декември. До тази дата единствено тази фирма е подала документи за участие. В самия ден на конкурса се оказва, че са болни и двете юристки на Общината. Това не е условие за отлагане на конкурса, тъй като би следвало те да имат посочен заместник. Да, но не само датата на конкурса се отлага, ами и се удължава срокът за подаване на документи за участие. Този срок е удължен за 16-и декември, а самият конкурс се провежда на 20-и декември.
От „Ученическо хранене“ подават документи именно в този незаконно удължен срок.
И друго прави впечатление – изискващото се удостоверение за липса на задължения към НАП е издадено на „Ученическо хранене“ на 20 декември. Т.е. те дори не са спазили и удължения срок за подаване на документи.
Управителят на дружеството обича да казва „ние сме спечелили“ още преди конкурсите да се проведат. Ние нямаме против те да спечелят, но искаме конкурсите да са честни, да предлагат качествена храна и да си поддържат столовата. Само това – че не си стопанисват столовата, е основание договорът им да бъде разтрогнат, а не да им се дава нов договор и то за 10 г. В другите общини се сключват 5-годишни договори. При нас 10 г. и то с дружество, което не може да си изпълнява задълженията!“, посочи още Стойкова.
А всъщност през цялото време на сагата, в което тя се опитвала да отговори на исканията на родители и деца, договорът с „Ученическо хранене“ не е прекратяван.
„През цяло това време бях в неведение, че договор все още е в сила. Изисках по официален път да ми бъдат предоставени всички документи за регистрация от Агенцията по безопасност на храните. Така ми беше предоставено допълнително споразумение, в което пък пише че то влиза в сила от сключването на нов договор за наем. А трябва да пише, че е в сила до сключването на нов договор. Възникват много въпроси, които ще отнеса категорично към компетентните институции.
Изключително абсурдна ситуация, в която съм поставена от Общината.
Ще искаме да се провери дали дружеството има запор на сметки, защо е в такова състояние, има ли лоби в Общината.
При така проведения конкурс не са защитени интересите на учениците и не е зачетено желанието на родителите. Има съмнения за злоупотреба с власт и финансови злоупотреби“, добави още директорът.
В момента учениците имат три варианта за хранене в училището.
А те са и единствените, тъй като на децата е забранено да напускат пределите на двора по време на междучасие.
„Ученическо хранене“ държи павилиона в училището. Там обаче се предлагат еднообразни, а и, по думите на Стойкова, некачествени закуски както и забранени храни.
„Закуските имат етикет само до кога са годни, но не и кога са произведени. Попада се на стари закуски, включително и аз – сигнализирала съм ОДБХ. Отделно продават чипсове, кубети и захарни изделия, все неща, които са забранени за продажба в училище. Безплатните закуски, които се раздават на децата, са от фирмата на Ени Лефтеров. Тези закуски се раздават на децата в класната стая, както е било винаги. Третият вариант е кетъринг, който отново е от Лефтеров. В момента сме обособили две зали, които се ползват за хранене. Обядът се носи в кутии по предварителна заявка, децата сядат и хапват там. До помещенията има тоалетна и чешми. Просторно и приветливо е, на децата им харесва както обстановката, така и храната.
Тръгваме по процедура да регистрираме тези помещения, но, каквото и да ми коства, ще си върнем столовата.
Тя не е на Общината, не на дружеството и дори не е на училището, тя е на децата!
За мен най-важно е да решим проблема бързо, родителите и децата да са доволни, а агенцията да си осъществява контрола върху качеството“, добави още Стойкова.