Нашият уебсайт използва бисквитки, за да подобри и персонализира вашето изживяване и да показва реклами (ако има такива). Нашият уебсайт може също да включва бисквитки от трети страни като Google Adsense, Google Analytics, Youtube и Facebook . С използването на уебсайта вие се съгласявате с използването на бисквитки. Актуализирахме нашата Политика за поверителност. 

Директорът на НП „Рила“ поиска забрана на нелегалния автопоток към Езерата

Директорът на НП „Рила“ поиска забрана на нелегалния автопоток към Езерата и района.

Предложението си Владимир Милушев е дал на среща между представители на Парка, Община Сапарева баня, Регионална дирекция по горите и РУ Дупница, проведена в курортната община.  

Директорът на НП „Рила“ настоява да бъде забранено движението на джипове, АТВ и други моторни превозни средства за превоз на туристи към Езерата. Посоченият срок е от края на юли до края на месец септември.

За целта трябва да бъде издадена заповед от директора на РДГ-Кюстендил Здравко Тодоров.

Забраната няма да се отнася за специализираните автомобили на институциите и автомобилите с издадено разрешение.

Мерки срещу ограничаване на движението се взимат за втора година.

Проблемът с незаконното навлизане на превозни средства в защитените територии е от поне 20-тина години.

С превръщането на високопланинския маршрут в атракция и за неподготвени туристи, които не желаят да изминат прехода пеша, но пък искат да си направят селфита на Езерата, проблемът ескалира. Мнозина предлагат превоз с джипове срещу никак малки такси – 15 – 20 лв. на човек. Така дори и да бъдат заловени и в последствие осъдени на глоби, нелегалните превозвачи не спират с „бизнеса“. Те могат да си позволят плащането на парична санкция и пак да останат на печалба.

В последните години с настъпването на лятото започват да „валят“ снимки на върволиците джипове по единствения път към Езерата. Навремето трасето се използваше само от автомобилите на горски, паркови служители, уазката на спасителите и камион, зареждащ хижата с провизии един път седмично. След навлизането на нескончаемия поток джипове – дали от самите туристи или за превоз на туристи срещу такса, пътят се е разширил значително. Най-малкият проблем е, че тази практика крие опасност и превръща изкачването на ходещите пеша туристи в неприятно преживяване. Ерозията, замърсяването и шума са другата страна на проблема.

Бедстваща природа от перлата на дивото и дивното в България – това е равносметката след засилване на туристическия поток.

От НП Рила обявиха още, че се предвижда да се направи стратегически и дългосрочен мониторинг на туристопотока в района.

Целта е да се намали негативното влияние върху екосистемите в района. Няма конкретни данни колко хора посещават Рилските езера, но се предполага, че на година са  над 100 000 души.

Ерозията в района и на самите езера, както и значителното им заблатяване са другата страна от екологичната катастрофа. Тя е на път да отнеме на следващите поколения възможността да видят перлата на българската природа такава, каквато беше и такава, каквато трябва да бъде – дива, чиста и незасегната от човешките отпадъци, фекалии и присъствие.

За 25 май е насрочена още една среща, на която да бъдат набелязани конкретни мерки за спиране на автопотока в защитените територии на националния парк. На нея ще присъстват и представители на Автомобилна администрация, ОДМВР и стопанисващи обекти в района.  

By Десислава Панайотова

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.