Нашият уебсайт използва бисквитки, за да подобри и персонализира вашето изживяване и да показва реклами (ако има такива). Нашият уебсайт може също да включва бисквитки от трети страни като Google Adsense, Google Analytics, Youtube и Facebook . С използването на уебсайта вие се съгласявате с използването на бисквитки. Актуализирахме нашата Политика за поверителност. 

Омбудсманът се обяви срещу рязкото увеличение с 81,25% на цената на водата в област Кюстендил

Омбудсманът се обяви срещу рязкото увеличение с 81,25% на цената на водата в област Кюстендил.

Диана Ковачева изпрати становище до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), в което категорично възрази срещу рязкото увеличение на цената на ВиК услугата за 2023 г. В сравнение със сега действащата – от 2,016 лв. с ДДС, е предвидено тя да стане 3,654 лв. с ДДС.

Представителят на омбудсмана на заседанието – главен експерт Цветанка Илиева,  подчерта, че в Община Дупница цената за 2024 г. ще се увеличи със 163,10%. От 1,392 лв. с ДДС тя ще бъде увеличена на 3,662 лв. с ДДС и то без да е отчетена инфлацията. Посочи също, че Община Дупница иска да излезе от областната асоциация, но не е взето единодушно решение за това.

„Като отчитаме, че цената не е променяна от 10 г., това рязко увеличение е неприемливо. Още повече, че цената на ВиК Кюстендил е формирана без корекция на изпълнението на показателите за ефективност. Тъй като дружеството нямаше одобрен бизнес план за периода 2017 г.-2021 г.“, напомня в позицията си омбудсманът, както и че това увеличение ще доведе до още по-голяма несъбираемост на вземанията. Сега събираемостта е около 77%, като за 2023 г. е заложена 87,55%.

В позицията на омбудсмана се посочва още, че няма приложени становища на Общините към внесения в КЕВР бизнес план.

Обръща се внимание на факта, че на практика

общините Кюстендил, Дупница и Бобов дол не са дали съгласие за бизнес плана.

А те имат 58,04% от гласовете в АВиК, като на територията на трите общини живее 89,37% от населението в асоциацията.

„За“ бизнес плана с блокиращата квота на държавата са гласували 41,96% от гласовете. Т.е., планът не е съгласуван от асоциацията, но КЕВР приема, че той е приет без възражение“, отбеляза експертът. И подчерта, че очаква Комисията да върне на работната група проекта на решение относно утвърждаване и одобряване на цените в бизнес плана.

В становището си омбудсманът обръща внимание и на друг факт. А именно, че ВиК операторът не е представил конкретни резултати от консултации с потребителите. И пита какви са били становищата на потребителите и как те са намерили отражение.

„След увеличение на цените на ВиК услуги до омбудсмана постъпват жалби и сигнали с подписки. Гражданите разбират за увеличението, едва след като пристигнат новите сметки. Затова е важно да има проведени консултации с потребителите, за да бъдат информирани предварително. Така биха могли да заявят позиция преди предаване на бизнес плана в КЕВР, така че Комисията да зачете тези резултати. В момента това не се изпълнява и

КЕВР продължава да неглижира проблема“,

заяви експертът.

Изтъкна още, че в бизнес плана е посочено, че на територията има 46 села, които не се обслужват от оператора, както и че се планира ВиК дружеството да започне да обслужва жителите на 8 населени места. По тази причина омбудсманът иска разяснение, дали тези 8 населени места вече се обслужват и включени ли са водните количества за доставяне на вода и ако не – защо и какво следва от това. Попита още за останалите места кога ще бъде осигурено водоподаване от ВиК Кюстендил и какви са плановете на дружеството, защото в плана липсва такава информация. 

На заседанието главният експерт обърна внимание, че през 2021 г.

дружеството приключва на по-голяма загуба в сравнение с 2020 г. – от 155 000 лв. на 203 000 лв.

Подчерта, че ако не е била подкрепата от държавата чрез безвъзмездните финансирания, включени в приходите за 2021 г. (942 000 лв., от които 444 000 лв. компенсации за цените на ел. енергия и 498 000 лв., за мярката 60/40), финансовото състояние е щяло да бъде още по-лошо, а загубата значително по-голяма.

Допълни, че и при този ВиК оператор числеността на персонала не се определя спрямо броя на обслужваните потребители.

„Безспорно е необходимо да се увеличават възнагражденията, но това трябва да върви успоредно с изпълнение на заложените цели в бизнес плана. За съжаление не може да се направи оптимистичен извод за това“, категорична е Ковачева. В становището се отбеляза още, че в плана е заложено изпълнение само на 15 от общо 30 показатели за качество до 2026 г., както и че не става ясно какви мерки ще се вземат за подобряване на услугата в населени места с режим на водоподаването.

В позицията си до КЕВР омбудсманът пита и кога и как ще бъдат отчетени получените компенсации за ел. енергия от ВиК операторите за 2021 и 2022 г. в утвърдените цени от регулатора. А също кога и как ще бъдат отчетени получените от бюджета средства за финансиране.

By Десислава Панайотова

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.