Нашият уебсайт използва бисквитки, за да подобри и персонализира вашето изживяване и да показва реклами (ако има такива). Нашият уебсайт може също да включва бисквитки от трети страни като Google Adsense, Google Analytics, Youtube и Facebook . С използването на уебсайта вие се съгласявате с използването на бисквитки. Актуализирахме нашата Политика за поверителност. 

Висок интерес към темата за санирането в Дупница, кметът обясни какво трябва да се знае

Висок интерес към темата за санирането в Дупница, кметът обясни какво трябва да се знае.

На срещата с кмета Методи Чимев и чиновници, която се проведе днес в заседателната зала на ОбА, присъстваха множество домоуправители на блокове и кооперации.

Градоначалникът и общинските служители разясниха насоките, дадени от регионалното министерство във връзка с кандидатстването по европейската програма за саниране. Насоките към момента са все още на етап обсъждане. Очакванията са окончателните правила да бъдат обявени през месец ноември.

Кандидатстването ще бъда отворено през месец март 2023 г.

Най-важното: Подалите документи по националната програма няма да имат предимство. Ако искат да получат финансиране по настоящата програма трябва да кандидатстват отново.

„Съжалявам, но не Общината измисля правилата. Това трябва да се знае – дори и да сте имали документи и да сте ги подали преди, трябва да минете новата процедура отначало“, посочи Чимев.

Тези, които са имали сключени договори в изчакване на финансиране на приключилата вече национална програма, трябва да разтрогнат договорите и също да преминат процедурата отначало.

А разлики в кандидатстването има.

Общината вече ще бъде само помощник, а собствениците трябва да заплатят и осигурят енергийно обследване и технически паспорт на сградата.

„Преди Общината вършеше това. Сега насоките казват, че енергийното обследване и техническият паспорт са ангажимент на собствениците. Средствата ще бъдат възстановени на тези, които получат финансиране по програмата. Никой не ви задължава коя фирма да изберете за обследването и паспорта. Това ще решите вие, собствениците“, обясни още градоначалникът.

Той увери, че общински служители са на разположение да оказват помощ при изготвяне на документите. Всички предложения ще се подават само в партньорство с Общината. Общината ще изпълнява и функциите по администриране след подписване на договор за изпълнение. Но оценката на документите и избора на одобрените за финансиране ще се решава в Министерство на регионалното развитие и благоустройство.

„Ние събираме документите, преглеждаме дали всичко е наред и ги изпращаме в министерството. Там ще бъдат оценени и от министерството ще ни връщат отговор за това кои са одобрени, кои са резерви и кои не са одобрени.

Не мога да кажа колко сгради ще бъдат одобрени за Дупница.

Това не зависи от Общината. Ние ще подаваме информация спрямо решенията на министерството“, посочи още кметът на Дупница.

Очакванията са размерът на финансирането по програмата да е в порядъка на 1 милиард и 100 милиона лв. Допустими по програмата са всички Общини, които имат сгради с най-малко 4 жилищни единици и с повече от един собственик.

Първата стъпка: Решение на собствениците и 100% съгласие.

Както и досега, за да се започне процедурата по кандидатстване е задължително всички собственици да са съгласни. Дори и да има такива, които са чужбина или в друг град в България – тяхното съгласие е задължително.

Задължителният комплект документи включва енергийно обследване и изготвяне на технически паспорт. Когато собствениците са готови и с това, може да кандидатстват с технически проект, идеен проект или с количествено-стойностна сметка.

Допустимите за финансиране дейности не се различават от дейности по националната програма за саниране.

Включват задължително ремонт на покрив, изолация на стени, хидроизолация на покрив, топлоизолация на под и тавани.

Допустими са жилищните сгради с минимум 4 жилища на повече от един собственик. Максимален брой за жилищата в една сграда няма.

„Трябва да знаете още, че ще има точкуване на всяко нещо от комплекта с документи. Колкото повече точки имате, толкова по-голям шанс ще имате да бъдете одобрени.

Общината със своя капацитет и опит ще помага, но не може да правим енергийното обследване и техническите паспорти на сградите. Нито може ние да взимаме решения от името собствениците. Идеята е Общината да ви помогне за което може“, посочи още градоначалникът.

И апелира собствениците да бъдат ангажирани с целия процес – от кандидатстването до издаването на Акт 16.

„Важно е да има упълномощен представител при сключването на договора, при подбора на фирма, при изпълнение на дейностите, при надзора и когато обектът се приключва и фирма получава Акт 16. Той се подписва от домоуправителя или от упълномощено лице. И това е така, защото вашите искания трябва да са изпълнени, а и така ще избегнем след това да има коментари: „ама, кмете, ела и виж“. Всичко трябва да се случва под ваш контрол и с ваше съгласие“, обясни още Чимев.

Той отговори и на най-често задавания въпрос – задължително ли трябва да се смени вече подменена дограма. Нова дограма може да не се сменя, ако при енергийното обследване фирмата оцени, че дограмата отговаря на нужния клас и това бъде посочено в документите.

By Десислава Панайотова

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.